Lui-paard

10 januari 2013 - Yala Np, Sri Lanka

Van Nuwara Eliya reden we weer door de stromende regen naar Kirinda, vlakbij Yala National Park. Dit op aanraden van Mahesh die zei dat dit park veel meer te bieden heeft dan Uda walawe welke alleen olifanten heeft. Zo gezegd, zo gedaan. Onderweg zijn we zeker 50 land slides tegen gekomen, sommigen groter dan anderen. Maar allemaal geven ze het gevoel dat we op tijd uit de eroderende bergen weg zijn gegaan.

In Kirinda slapen we in een wit klein bugalowtje aan een meertje tussen de pauwen en reigers. In het meertje slaapt het huisdier: de krokodil! 's Avonds dus maar een zaklampje mee zodat we beide benen blijven houden. Het ligt vlakbij het strand dat roze is! Hier lekker gewandeld (alweer) en een beetje ge-strand-jut. Home-cooking kunnen ze hier ook goed en de sri lankaanse koffie is geweldig (lekker sterk) want deze wordt door een Duitse gezet. De zonsondergang zette de hemel in vuur en vlam, alles was rood. Zie foto.

Vanmorgen hebben we (nadat de wekker om 5uur ging) de safari door Yala National Park gemaakt. Met zijn tweeen in een oude leger jeep die bestuurd werd door onze gastheer. Heerlijk om eens even niet te hoeven lopen. Op de heenweg zagen we een black backed jakhals lopen. Volgens ons is dit een teken van good luck. De vorige keer zagen we een tijger en nu? Vandaag begon met weinig dieren, maar op een gegeven moment kwam de haast weer in de jeep: op weg naar het luipaard dat gezien was! Daar aangekomen stond er de welbekende jeep-file maar het luipaard was er nog. Lekker hangend in de boom. Maar zo lui dat hij zijn kop verstopt had achter een tak. We hebben dus voornamelijk naar zijn lui-aars zitten kijken. Het was een mannetje en een hele grote! Onze pick-nick ontbijt hebben we op de gedenkplaats/monument van de Tsunami 2004 gegeten. De golf is toen 1,5km het land ingekomen. Onze gastheer had toen het geluk aan het begin van het park te zitten waardoor hij het water zag aankomen en overleefde. Na het ontbijt hebben we nog olifanten gezien, heel veel vogels, aapjes, nog meer jakhalzen, krokodillen en bambies. Halverwege de safari begon het weer te regenen. Maar omdat we er alledrie veel lol in hadden zijn we nog een extra 1,5uur doorgegaan. Vanwege dat we in een open jeep zaten waren we uiteindelijk volledig onder gemodderd, vol stipjes op onze kleding, armen en gezicht. Als je dan in je bungalow denkt dat je lekker warm kan douchen heb je het mis: alleen koud water. Maar zoals ze hier zeggen: het is niet zo heel koud en je bent zo weer warm :-)

1. Henk & Andrea:
    11 januari 2013
    Hey Tony & Jet, Sri Lanka ziet er wel erg mooi uit, lekker groen. Tony, zoals wij het lezen wordt je er wel een beetje uitgelopen door Jet.... Blij als je een keertje in een jeep zit, kom op, wees een vent! Bij ons hebben we wat zieken gehad, gesnotter enz. Komende week gaat het vriezen, dus wellicht schaatsen. Groetjes en liefs Henk & Andrea en dD
  2. Coby:
    12 januari 2013
    Bij jullie alles mooi groen, het ziet er prachtig uit. Bij ons bloeien de eerste sneeuwklokjes, ondanks de sneeuw vanmorgen. Het gaat de goede kant op.
    Liefs van je mams
  3. Tilly:
    13 januari 2013
    Hallo Tony en Jet
    Jeetje wat een verschrikkelijke mooie reis maken jullie en wat een avonturen.
    We genieten volop mee.
    Liefs Tilly en Frans